Se dampmaskinen køre

Når der er åbent på torsdage og søndage i sommerferien kan du opleve dampmaskinen køre.

Dampmaskinen driver normalt arkimedessneglen, der trækker vandet op i kanalen.
Arkimedssneglen er desværre gået i stykker. Vi arbejder på at skaffe midler til reparationen.

Kan du hjælpe?
Hører vi meget gerne fra dig

Den gamle pumpe

I 1901 installeres den Atlas Dampmaskine som indtil 1967 drev pumpen for Bøtø Nor

Maskinen er i dag i meget fin stand, og der køres regelmæssigt med den inden for museets åbningstid.

Den nuværende Archimedes Vandsnegl er fra 1919 og har en kapacitet på 1500 liter i sekundet med 90 omdrejninger i minuttet.

Når dampmaskinen arbejder, trækker den sneglen, hvorved vandet løftes op fra Noret til Marrebæk kanalen

Arkimedessneglen har desværre fået en revne og kører derfor ikke i øjeblikket. Vi arbejder på at skaffe midler til reparation af sneglen.